Tiedotteet Aila-myrskyn aiheuttamat sähkökatkot

Aila-myrskyn aiheuttamat sähkökatkot

(22.9.2020 klo 13.00)

Sähköverkon korjaustyöt ovat edistyneet hienosti, ja olemme onnistuneet korjaamaan lähes kaikki kiinteän asutuksen sähkönjakeluverkon viat. Vielä on kuitenkin mahdollista, että kaikkia vikoja ei ole löydetty. Tästä syystä pyydämmekin nyt niitä asiakkaitamme, jotka korjaustoimista huolimatta yhä ovat ilman sähköä kiinteissä asutuksissaan, olemaan yhteydessä meihin mahdollisimman nopeasti.  Pyrimme korjaamaan nämä viat tämän päivän aikana.

Mökkialueiden sähköverkkovikojen korjaustyö jatkuu. Työskentelemme edelleen tehokkaasti täysin resurssein ja normaalia pidemmissä työvuoroissa.

(19.9.2020 klo 16.00)

Sähköverkon korjaustyöt ovat edelleen kesken. Korjaustyössä on asetettu etusijalle 20 kV: n linjat ja alueet, joilla on vakituisia asukkaita ja yrityksiä. Tällä hetkellä vielä osa 20 kV linjoista vaativat korjausta, mutta niiden odotetaan olevan valmiita illan aikana.

Apunamme on neljä kaivinkonetta ja useita ryhmiä kokeneita ​​metsänraivaajia. Herrforsin omien moottoreiden lisäksi olemme saaneet vahvistuksia myös muilta yrityksiltä. Meillä on jatkuvasti noin 20 asentajaa, jotka työskentelevät sähköverkon korjaamisen parissa. Suoritamme myös linjatarkastuksia droneilla vaikeasti avoitettavissa olevilla alueilla. Valvontakeskuksessamme on ylimääräistä henkilökuntaa, jotta pystymme käsittelemään kaikki vastaanotetut vikailmoitukset.

Kun 20 kV: n verkkoon kytketään virta ja kaikki muuntajapiirit ovat jännitteisiä, matalajänniteverkon korjaustyö jatkuu. Olemme saaneet satoja vikaraportteja puista linjoilla ja maassa roikkuvista pienjännitelinjoista. Korjaamme nämä kaikki heti, kun 20 kV: n verkko on rakennettu. Monet vierailevat mökeillään viikonloppuna tarkastamassa myrskyvahinkoja, ja saamme jatkuvasti uusia vikailmoituksia.

Muistutamme, että kaatuneita sähkölinjoja ja voimajohtojen puita ei saa koskettaa, koska on olemassa sähköiskun vaara. On parasta ilmoittaa tämä vikailmoitukseemme. Toivomme, että asiakkaamme ovat ymmärtäväisiä tilanteen suhteen. Kaikki tullaan korjaamaan mutta se tulee viemään aikaa. Mökkialueiden pienjänniteverkkojen kaikkien pienten vikojen korjaustyö voi viedä useita viikkoja. Jos sinulla on sähköä, mutta huomaat, että jännite on epätasainen, valot ovat liian himmeitä tai voimakkaita, voi kyseessä olla nollavika. Tässä tapauksessa sinun tulisi aina sammuttaa pääkytkin ja ilmoittaa siitä vikailmoitukseemme. Lue lisää sähkökatkoista ja nollaviasta verkkosivuiltamme.

Kiitämme asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme erinomaisesta yhteistyöstä!

(18.9.2020 klo 10.30)

Myrskyn aiheuttamien sähköverkkovikojen korjaus jatkuu yhä. Korjaustyöt jatkuvat koko viikonlopun ja ensi viikon ajan sekä omin voimin että yhteistyössä ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Uusia puita voi kaatua linjoille myös tulevien päivien aikana, joten sähkökatkokset voivat uusiutua myös alueilla, jotka jo aiemmin on saatu korjattua. Korjaustyössä priorisoimme kiinteän asutuksen, tuotannon sekä elinkeinonharjoittajat.

Otamme edelleen vastaan ilmoituksia linjoille kaatuneista puista. Voit ilmoittaa näistä puhelimitse tai sovelluksemme Herrfors 24/7 kautta. Mikäli sähkön määrä vaihtelee kiinteistössänne erityisen voimakkaasti aiheuttaen esimerkiksi valojen voimakasta välähtelyä, käännä pääkytkin 0-asentoon ja ota yhteyttä vikailmoitukseemme.

Yhteystietomme, lisätietoa nollaviasta ja vinkit pitkästä sähkökatkoksesta selviämiseen löydät kotisivuiltamme https://www.herrfors.fi/fi/vikailmoitukset/

Kiitämme asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja tuesta korjaustyön aikana.

(17.9.2020 klo 15.00)

Aila-myrskyn vaikutukset sähköverkkoomme ovat olleet suuria, mutta suurin osa jakeluverkkoalueestamme on jo saatu kytkettyä päälle. Osa Oravaisten ja Maksamaan alueen saariston korkeajännitevioista on saatu korjattua, mutta korjaustyö jatkuu edelleen. Matalajännitevikojen, kuten katkenneiden tolppien ja linjojen, korjaus tulee arvion mukaan kestämään päiviä. Korjaustyössä priorisoimme turvallisuusriskejä aiheuttavat linjat, sekä korkeajänniteverkon päälinjat, joilla on suurimmat asiakasmäärät.

Sähköverkon korjaus tulee viemään useita päiviä, mutta työskentelemme tehokkaasti eri työvuoroissa vuorokauden ympäri. Enimmillään sähköverkossamme on ollut 4800 kotitaloutta ilman sähköä.

Mikäli näet linjoille kaatuneita puita, ilmoitathan siitä meille. Mikäli sähkön määrä vaihtelee kiinteistössänne erityisen voimakkaasti aiheuttaen esimerkiksi valojen voimakasta välähtelyä, käännä pääkytkin 0-asentoon ja ota yhteyttä vikailmoitukseemme.

Yhteystiedot löydät täältä:

(16.9.2020 klo 23.30)

Voimakas tuuli on aiheuttanut sähkökatkoja monissa osissa sähkönjakelualuettamme keskiviikkona 16.9. Viankorjaus on alkanut, mutta koska korjausolosuhteet ovat erittäin vaativat pimeyden ja voimakkaan tuulen takia, voi verkon korjaus kestää hieman normaalia kauemmin. On myös erittäin tärkeää, että voimme turvata asentajiemme työturvallisuuden.

Myrskyolosuhteet saattavat kestää vielä huomisen ajan, joten pyydämme asiakkaitamme tutustumaan ohjeisiimme koskien sähkökatkoksia.

On erityisen tärkeää muistaa, että johdoille kaatuneisiin puihin tulee pitää vähintään 20 metrin turvaetäisyys. Puihin ei saa koskea eikä niitä tule yrittää siirtää. Niin puiden raivaustyöt kuin sähköverkon korjaustyöt ovat ammattilaisten vastuulla.

Yhteystiedot Herrfors Verkon vikailmoitukseen sekä ohjeet sähkökatkojen ajalle löydät täältä: https://www.herrforsnat.fi/fi/vikailmoitukset/