Herrfors fortsätter i branschens absoluta topp – kundnöjdheten har stärkts betydligt i EPSI Ratings undersökning 2025
Herrfors kundnöjdhet ligger fortsättningsvis tydligt över branschens genomsnitt. Enligt EPSI Ratings kundnöjdhetsundersökning för detaljförsäljning av el år 2025 fortsätter Herrfors att höra till de bästa elförsäljningsbolagen i landet. Bolaget uppnådde undersökningens näst bästa resultat med 80,0 poäng, en förbättring med +4,8 poäng från året innan.
87 % av kunderna är nöjda – ansvarstagande och initiativförmåga uppskattas allt mer
Herrfors kunder upplever att bolaget lyckas särskilt väl inom ansvarstagande, initiativförmåga och kundvärdeskapande. Undersökningen visar att kunderna i allt högre grad ser Herrfors som en pålitlig, lättillgänglig och kundnära aktör – och dessa bedömningar har förbättrats på samtliga delområden i EPSI-modellen.
Smidighet, snabb service och enkelheten i att vara kund hos Herrfors lyfts fortsättningsvis fram som styrkor. Undersökningen visar även att digitala tjänster blir allt vanligare, men att kunder fortfarande värdesätter personlig kontakt. Herrfors starka kundservice stöder denna efterfrågan väl.
”Det är glädjande att vårt utvecklingsarbete syns så tydligt i kundernas upplevelser. Vi har satsat på ansvarstagande, aktiv kommunikation och förbättrad service – och resultaten visar att vi är på rätt väg,” säger kundbetjäningschef Anna Sundgren-Pajukangas.
Kundnöjdheten i branschen på den högsta nivån sedan 2018
Enligt EPSI Rating fortsätter den allmänna kundnöjdheten inom elförsäljning att stiga och har nu nått sin högsta nivå sedan 2018. Branschens genomsnittliga resultat år 2025 steg till 74,5 poäng, vilket speglar både stigande kundförväntningar och branschens förmåga att möta dem.
Resultaten visar att konkurrensen inte längre avgörs av priset, utan av servicekvalitet, förtroende och ansvarstagande. Herrfors är ett av de bolag som lyckats bygga långsiktiga och stabila kundrelationer trots marknadens svängningar.
Hållbarhet och digitalisering i fokus – kunderna förväntar sig enkelhet och förutsägbarhet
Årets undersökning visar att intresset för digitala energitjänster och smarta lösningar fortsätter att öka. Kunder efterfrågar allt mer tjänster som stödjer hållbar energianvändning, förutsägbarhet och enkel vardagsanvändning.
Trots att digitaliseringen går snabbt framåt föredrar en stor del av kunderna fortfarande personlig kontakt via e-post eller telefon. Herrfors starka servicekultur är i linje med denna kundförväntan.
Ett varmt tack till våra kunder
”Vi vill rikta ett stort tack till alla kunder som deltog i undersökningen. Vi är oerhört tacksamma över att ha en så lojal och nöjd kundbas – den ger oss motivation att fortsätta utvecklas,” säger Anna Sundgren-Pajukangas.

Om EPSI Rating
EPSI Ratings årliga kundnöjdhetsundersökning inom elförsäljningsbranschen ger en oberoende och omfattande bild av hur väl elbolagen lyckas uppfylla kundernas förväntningar. Undersökningen hjälper branschen att utveckla tjänster som ännu bättre möter framtida behov. EPSI Rating är en oberoende och icke-vinstdrivande akademisk organisation vars analysmodell baserar sig på över 30 års forskning.