Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Hoppa till innehåll

Fredagen den 31.10 är vår kundbetjäning undantagsvis stängt hela dagen på grund av skolning.

Konsten att lyssna är bästa egenskapen

Efter 27 år i huset har försäljningschef Jaana Gäddnäs bra koll på vad kunderna vill ha. Och på vad de behöver.

Försäljningschef Jaana Gäddnäs har arbetat i huset i 27 år – så hon vet exakt vad kunderna vill ha. Och vad de behöver.

Det är torsdag och Jaana Gäddnäs är på plats på kontoret. Hon passar på att bolla idéer med kollegorna och snappa upp vad som händer i korridorerna. Två, tre dagar i veckan jobbar hon nämligen på distans, men det är inget kunderna märker.

”Mitt viktigaste verktyg är telefonen. Mer och mer av försäljningen flyttar över till e-posten eller våra digitala kanaler, men inget slår ett telefonsamtal.”

Jaana är försäljningschef för små kunder, vilket innebär i huvudsak privatkunder, men även mindre företag. Hon svarar på frågor, erbjuder olika lösningar och berättar om nyheter. Och säljer förstås.

Många av dem som tar kontakt är lokala och har ett långt kundförhållande med Herrfors, men varje vecka pratar hon också med nya kunder på olika håll runt om i landet.

Kundernas behov förändras

”Överlag är dagens kunder mer medvetna än när jag började. Men även om vi i dag har tillgång till hur mycket information som helst, så är alla inte pålästa eller ens intresserade. Då behöver jag som försäljare kunna förklara vad de olika produkterna betyder, både tekniskt och prismässigt.”

Som försäljare behöver man med andra ord har koll på vad som händer i branschen, och just utvecklingen är en av de saker som driver Jaana Gäddnäs:

”Även om jag jobbat här så pass länge lär jag mig fortfarande nya saker. Den snabba tekniska utvecklingen gör att jobbet aldrig blir tråkigt eller enformigt.”

Jaana Gäddnäs inledde sin arbetskarriär i bankvärlden innan hon sökte och fick en ledig försäljartjänst på elbolaget.

”Jag brukar säga att det ska vara roligt att komma till jobbet varje dag, annars är man på fel ställe.”

Just nu ser hon fram emot att få börja sälja de nya produkter som ska lanseras i höst. När vi går mot vintern är frågor kring spotpriser och förbrukning överst på mångas agenda.

Hurudan är en bra försäljare?

”Med åren har jag lärt mig hur viktigt det är att lyssna. Många kanske har den uppfattningen att försäljare bara pratar, men det viktigaste av allt är att lyssna på kunden. Att ta reda på vad han eller hon är ute efter och behöver.”

Och telefonkontakt i all ära, men allra bäst trivs Jaana när hon får vara ute bland kunderna. När Herrfors planerar olika kundtillställningar, arrangerar öppet hus eller deltar i olika evenemang är Jaana först i kön bland frivilliga.

”Jag tycker om att få träffa mina kunder ansikte mot ansikte, speciellt dem som jag haft kontakt med i åratal.”

De senaste artiklarna från Katternö-tidningen