Kundbetjäningen hjälper alltid
Oavsett om du ska teckna ett elavtal, flytta till ett nytt hem eller vill följa din energiförbrukning – Herrfors kundtjänst finns här för dig. På den här sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna, tillgång till våra digitala tjänster samt direkta kontaktuppgifter. Vår chattassistent Elli guidar dig rätt dygnet runt.

Fråga Elli om hjälp
Elli är Herrfors virtuella kundrådgivare och hjälper dig gärna i alla frågor som rör energi. Hon är en liten men energisk chatbot som finns tillgänglig för dig dygnet runt.
Välj vad ditt ärende gäller
Hantera ditt elavtal enkelt i MinHerrfors-tjänsten
Alla de vanligaste ärendena som rör ditt elavtal sköts enkelt i MinHerrfors-tjänsten:
- Teckna ett nytt elavtal
- Gör en flyttanmälan för elavtalet
- Granska dina pågående avtal
- Godkänn ett förlängningserbjudande
I tjänsten kan du också granska både dina fakturor och din förbrukning av el och fjärrvärme
De vanligaste frågorna gällande elavtal
Du kan enkelt teckna ett nytt avtal via MinHerrfors-tjänsten eller genom att ringa vår kundbetjäning.
Nej, avtalet kan inte flyttas som det är, men du kan teckna ett nytt avtal för den nya adressen i samband med flytten.
Du kan säga upp avtalet i kundportalen MinHerrfors, via e-post eller genom att kontakta vår kundtjänst. Kom ihåg att även meddela ditt flyttdatum och slutadress för fakturan.
Du kan kontrollera ditt gällande avtal i kundportalen MinHerrfors eller via vår kundtjänst.
Nej. För en ny förbrukningsplats görs alltid ett nytt elförsäljningsavtal. Ett tidsbundet avtal avslutas när man flyttar ut ur bostaden.
När en anhörig avlider är det viktigt att meddela elförsäljaren så snart som möjligt.
- Vem sköter den avlidnes ärenden?
Antingen dödsbodelägarna eller en person med fullmakt. - Nödvändiga dokument: Förutom fullmakt behövs en kopia av dödsattesten samt ett släktskapsintyg eller bouppteckning.
Kontaktuppgifter till kundbetjäningen
Sähkön asiakaspalvelu ja myynti
Granska dina fakturor i MinHerrfors-tjänsten
Alla de vanligaste faktureringsärendena sköts enkelt i MinHerrfors-tjänsten:
- Granska fakturor
- Via fakturan kan du ladda ner uppgifter om förbrukning och spotpris (per timme)
Du kan också granska dina fakturor i Herrfors-appen.
De vanligaste frågorna gällande fakturering och betalning
Du hittar alla fakturor och information om deras betalningsstatus både i MinHerrfors-tjänsten och i Herrfors-appen.
Du kan beställa en e-faktura via din egen nätbank. Du kan också be vår kundtjänst att skicka en begäran till din nätbank.
När du tecknar ett nytt elavtal är faktureringsintervallet automatiskt en gång per månad, alltså 12 gånger per år. Vi rekommenderar att du aktiverar e-faktura i din nätbank för enklare hantering.
Tips för att läsa din elräkning hittar du här. Läs mer under ”Hur läser jag min elräkning?”
Nej. För att ändra förfallodagen på en faktura behöver du vara i kontakt med kundbetjäningen.
Kontaktuppgifter till faktureringen
Sähkön asiakaspalvelu ja myynti
Alla elärenden i din telefon
I MinHerrfors -tjänsten och i Herrfors mobilapp kan du enkelt sköta alla dina elärenden: följa din elanvändning, kontrollera dina fakturor, justera dina avtal och mycket mer.
I Prissäkraren kan du dessutom hantera prissäkringar för din Spot+ -produkt.
De vanligaste frågorna gällande våra digitala tjänster
Du loggar in med dina bankkoder eller mobilcertifikat i MinHerrfors eller i Herrfors-appen.
I MinHerrfors kan du se förbrukningsdata, fakturor, avtal och uppdatera dina personuppgifter.
Det beror på ditt nätbolag, men i de flesta områden uppdateras förbrukningsdatan nästan i realtid eller åtminstone dagligen.
Kontrollera först att du har den senaste versionen av appen och ett giltigt elförsäljningsavtal. Om det inte hjälper, kontakta kundtjänst.
Kontaktuppgifter till kundbetjäningen
Sähkön asiakaspalvelu ja myynti
Är dina kunduppgifter uppdaterade?
I MinHerrfors-tjänsten kan du uppdatera ditt telefonnummer, din e-postadress och dina språkinställningar.
Logga gärna in och kolla att allt är korrekt.
De vanligaste frågorna gällande hantering av kunduppgifter
Du kan uppdatera ditt telefonnummer, din e-postadress och dina språkinställningar i MinHerrfors-tjänsten eller genom att kontakta kundbetjäningen.
Ja, du kan lägga till en behörig person i dina kunduppgifter genom att kontakta kundbetjäningen.
Kundförhållandet avslutas automatiskt när alla avtal och betalningar är avslutade.
Ja, kunden ansvarar för att meddela sin nya post-/fakturaadress eller e-postadress till oss när den ändras.
Kontaktuppgifter till kundbetjäningen
Sähkön asiakaspalvelu ja myynti
Titta på dina förbrukningsuppgifter i MinHerrfors-tjänsten och i Herrfors-appen
Som elförsäljningskund kan du följa både din realtids- och historiska förbrukning i Herrfors-appen och i MinHerrfors-tjänsten.
Elnätskunder samt fjärrvärmekunder kan se sin förbrukning i MinHerrfors-tjänsten.
MinHerrfors fungerar lika smidigt via webben som i mobilen.
De vanligaste frågorna gällande förbrukning
Du kan se din förbrukningsdata i MinHerrfors-tjänsten eller i Herrfors-appen.
Kontaktuppgifter till kundbetjäningen
Sähkön asiakaspalvelu ja myynti
Felanmälningar
Jakobstads distrikt
Ylivieska, Alavieska distrikt
Oravais, Pedersöre och Terjärv distrikt
De vanligaste frågorna gällande elavbrott och felanmälningar
Kontrollera i första hand om det rör sig om en allmän störning via din nätägares störningskarta. Vi levererar elen, men det är nätbolaget som ansvarar för distributionen. Elleveransen kan också ha avbrutits på grund av obetalda fakturor.
Aktuella fel och underhållsarbeten hittar du på din nätägares webbplats.
Herrfors Nät-Verkkos aktuella elavbrott hittar du på Herrfors Nät-Verkkos avbrottskarta.
Ja, det kan du. Läs mer om Herrfors Nät-Verkkos SMS-tjänst här
Kontaktuppgifter till kundbetjäningen
Öppettider: vardagar 10-15
Felanmälningar
Jakobstads distrikt
Ylivieska, Alavieska distrikt
De vanligaste frågorna gällande fjärrvärme
De bästa tipsen för att läsa din fjärrvärmeräkning hittar du på sidan ”Hur läser jag min fjärrvärmeräkning”.
Herrfors har omfattande fjärrvärmenät i Jakobstad och Ylivieska. Även i Alavieska och Raudaskylä i Ylivieska finns egna produktionsanläggningar och fjärrvärmenät.
Överföringen av fjärrvärmeanslutningen till en ny ägare görs genom att fylla i blanketten för ägarbyte och lämna in den till vår kundtjänst.
Du kan följa din fjärrvärmeförbrukning i MinHerrfors-tjänsten.
Kontaktuppgifter till kundbetjäningen
Fjärrvärmens kundbetjäning
Kundbetjäningens kontaktuppgifter
Behöver du personlig hjälp? Om du inte hittar svaret hjälper vår kundbetjäning dig gärna via telefon, e-post eller på plats.
Kundbetjäning
Öppettider: må-fre 10-15
Felanmälan
Öppettider: 24/7
Skicka en kontaktförfrågan till oss
Om du har frågor eller behöver hjälp kan du skicka ett meddelande till oss via detta formulär. Vi svarar så snart som möjligt – vanligtvis inom en arbetsdag.
”*” anger obligatoriska fält