Kundservice här hej!

Oavsett om du redan är kund hos oss eller bara funderar på att bli - tveka inte att ta kontakt med oss.

Telefonservice Jakobstad: må-fre kl 10-15 

Tel: (06) 781 5300

Köpmansgatan 10, 68600 Jakobstad

E-post: info@herrfors.fi

Felanmälan 24h


Telefonservice Ylivieska: må-fre kl 10-15

Tel: (08) 411 0400

Rehutie 1, 84100 Ylivieska

E-post: laskutus.yka@herrfors.fi

Felanmälan 24h

Samtalen till Herrfors kundtjänst spelas in för att garantera kvaliteten och för att lösa eventuella tvister.

Den nya MinHerrfors -tjänsten är nu här!

 

MinHerrfors erbjuder nu ännu bredare funktionalitet för att hantera din elförbrukning och dina elavtal. I tjänsten kan du enkelt uppdatera kontaktuppgifter, granska förbruknings- och faktureringsuppgifter, byta avtal, teckna nytt avtal för ny adress eller avsluta ditt nuvarande avtal.

 

Tjänsten stöder svenska, finska och engelska.

 

Här kan du läsa mer om MinHerrfors.

 

 

Logga in i tjänsten

Vanliga frågor

Tips på hur du avläser din elfaktura hittar du här. Läs mer om "Så avläser du din elfaktura"

Räkningarna du får av en annan elleverantör hänför sig till den el du använder. Från Herrfors får du räkningar för elöverföringen, det vill säga för att elen transporteras via elnätet fram till din bostad. Det beror på att du bor ett område där Herrfors äger elnätet. Det är alltid det distributionsbolag som innehar nätet som fakturerar för elöveringen.

När du tecknar ett nytt elavtal är faktureringsintervallet automatiskt en gång per månad, det vill säga 12 gånger per år. Vi rekommenderar att du aktiverar e-faktura i din nätbank för att underlätta hanteringen av fakturorna.

Alla elbolag som säljer till exempel vindkraftsel måste enligt lag kunna visa att bolaget faktiskt producerat eller anskaffat sådan el i samma mängd som man sålt den. En gång per år får du därför på din fakturas specifikationsdel en översikt över hur den el Herrfors säljer har producerats.

Om du lägger en anslutning i vila har du inte längre tillgång till el via den anslutningen, men den är fortfarande i kraft. Det betyder att du fortsättningsvis betalar anslutningens grundavgift och om du vill ta den i bruk går det enkelt mot en inkopplingsavgift. Om du säger upp ditt anslutningsavtal och senare vill ta anslutningen i bruk igen måste du göra ett nytt avtal.

Planerar du grävningsarbeten nära våra ledningar? Kontrollera området med oss först. Allt arbete intill spänningsförande jordkablar måste ske med stor varsamhet. Läs mera om hur du kommer vidare här.

Så här tar du i bruk e-fakturan:  

- Du kan beställa e-fakturan när du är inloggad i nätbanken eller när du sköter dina ärenden på banken.

- För att kunna ta i bruk e-fakturan behöver du nätbankskoder, nätbankskoderna kan du fråga efter på din egen bank.  

- När du betalar din pappersfaktura i nätbanken, välj e-faktura som fakturans betalningsalternativ. 

 

I nätbanken kan du kontrollera och godkänna fakturan på samma sätt som en vanlig pappersfaktura.

Du hittar alla fakturor och information om deras betalningsstatus både i vår webbtjänst MinHerrfors och i vår mobilapplikation Herrfors. 

Våra bästa tips på hur du avläser din fjärrvärmefaktura hittar du på sidan "Hur läser jag min fjärrvärmefaktura".

När en anhörig avlider skall man så snabbt som möjligt informera elbolaget.

  • Vem sköter den avlidnas ärenden? (delägarna i dödsboet eller en person som har fullmakt att sköta den avlidnes ärenden)
  • Förutom en fullmakt krävs en kopia av dödsattest, släktskapshandling eller bouppteckning.
  • För ytterligare information, vänligen kontakta Jaana Gäddnäs (jaana.gaddnas@herrfors.fi, tel.044-7815321)

Dokumentarkiv

Här hittar du allt dokumentmaterial gällande Herrfors. Ifall något saknas, tveka inte att kontakta vår kundtjänst.

E-tjänster

Uträtta dina ärenden snabbt och enkelt då det passar dig. Med hjälp av våra e-tjänster kan du bland annat enkelt följa med elens prisutveckling eller din el- och fjärrvärmeförbrukning. 


Herrfors-mobilapplikation >
Herrfors 24/7-mobilapplikation >
Följ spotpriset >
Kontrollera din förbrukning >
Kontrollera din fjärrvärmeförbrukning >
Avbrottskarta >
Avbrottstjänst / SMS-tjänst >
Ångerrätt och avtalstvist >

Ge respons

Vill du berätta vad vi har lyckats med eller vad vi borde bli bättre på? Skicka dina hälsningar så tar vi kontakt med dig om du så önskar.

 

Ge respons