

Med den nya MinHerrfors-webbtjänsten kan du smidigt hantera dina elärenden var och när som helst.
Den nya tjänsten MinHerrfors erbjuder ännu mångsidigare verktyg för att hantera elförbrukning och elavtal. I tjänsten kan du uppdatera dina kontaktuppgifter, granska din förbrukningsdata, byta elavtal, teckna ett nytt avtal för en ny adress eller avsluta ditt nuvarande avtal genom att göra en flyttanmälan. Du kan också se dina fakturor och kontrollera deras betalningsstatus.
Tjänsten MinHerrfors finns tillgänglig på finska, svenska och engelska.
Logga in på MinHerrfors och sköt dina elärenden enkelt, var och när som helst. Med hjälp av tjänsten får du tillgång till all information som rör ditt kundförhållande dygnet runt.
Så här använder du MinHerrfors-tjänsten
Inloggning i MinHerrfors -tjänsten
1) För att logga in i tjänsten skriver du in din E-postadress i fältet på inloggningssidan
2) Därefter får du en inloggningslänk till din e-post.
Ändring av egna kunduppgifter
Via "Mina uppgifter" på ingångssidan kommer du till sidan "Personuppgifter", där du kan kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter.
Så här uppdaterar du dina kunduppgifter i MinHerrfors-tjänsten:
1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.
2. Klicka på "Mina uppgifter"-knappen på Sammandragssidan.
3. Uppdatera dina inställningar.
-
Under fliken "Mina uppgifter" kan du ändra vilket språk du vill att vi använder i vår kommunikation.
-
Under fliken "Kontaktuppgifter" kan du ändra din e-postadress och ditt telefonnummer.
Observera att för många ändringar under en timme (av t.ex. e-postadressen) kan orsaka låsning av kunduppgifterna i Datahub.
4. Kontrollera att dina kontaktuppgifter är aktuella.
Det är viktigt att dina uppgifter är korrekta så att vi kan nå dig vid behov.
Fakturor
Under fliken "Fakturor" ser du alla dina fakturor, summor och förfallodagar. Betalda och obetalda fakturor visas i kronologisk ordning.
Så här hittar du dina fakturor i MinHerrfors-tjänsten:
1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.
2. Klicka på "Fakturor"-knappen på Sammandragssidan.
3. Välj faktura.
Här ser du alla dina fakturor, både betalda och obetalda.
4. Visa fakturadetaljer.
Klicka på "Visa"-knappen för att öppna en faktura och se mer information.
5. Ladda ner faktura eller förbrukningssammanställning.
Här kan du ladda ner fakturan som PDF eller hämta en sammanställning av timvisa förbrukningsuppgifter och kostnader.
Teckna ett nytt elavtal
Du kan teckna ett nytt elavtal snabbt och enkelt direkt i MinHerrfors-tjänsten.
Om du vill teckna ett fjärrvärme- eller mikroproduktionsavtal behöver du istället kontakta vår kundtjänst.
Så här tecknar du ett nytt elavtal i MinHerrfors-tjänsten:
1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.
2. Klicka på "Avtal"-knappen på Sammandragssidan.
3. Se dina aktiva avtal.
I denna vy ser du alla dina nuvarande avtal hos oss.
4. Ingå ett nytt elavtal.
Klicka på knappen "Ingå ett nytt elavtal" uppe i högra hörnet.
5. Sök förbrukningsplats om den inte syns.
Om förbrukningsplatsen du vill teckna ett avtal för inte visas i listan kan du söka den med hjälp av den finska adressen eller förbrukningsplatsens nummer.
6. Om du söker med adress och förbrukningsplatsen inte hittas kan du pröva lämna bort trapphus och lägenhetsnummer. Kom ihåg att söka med den finska adressen.
7. Följ instruktionerna.
Fortsätt genom avtalsprocessen enligt instruktionerna i tjänsten.
Observera:
-
Om du tecknar ett nytt avtal för en av dina nuvarande förbrukningsplatser avslutas det gamla avtalet automatiskt.
-
Om du däremot tecknar ett avtal för en ny förbrukningsplats (t.ex. vid flytt) och vill avsluta ditt gamla avtal, behöver du göra en flyttanmälan. Se mer under "Flyttanmälningar".
Godkännande av offert
Om du har fått ett erbjudande om ett nytt avtal kan du enkelt granska och godkänna det direkt i MinHerrfors-tjänsten.
Så här godkänner du ett erbjudande i MinHerrfors-tjänsten:
1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.
2. Klicka på "Erbjudanden"-knappen på Sammandragssidan.
3. Granska dina erbjudanden.
Här ser du eventuella erbjudanden om fortsättningsavtal för avtal som håller på att löpa ut.
Klicka på "Visa" för att öppna avtalet och sedan på pilen för att öppna offerten.
4. Godkänn erbjudandet.
Om du vill godkänna ett erbjudande kan du göra det direkt via denna vy.
Flyttanmälningar
När du flyttar och vill avsluta ditt elavtal behöver du göra en flyttanmälan.
Då avslutar vi ditt avtal och skickar slutfakturan till din nya adress.
Tänk på att flyttanmälan inte automatiskt ger dig ett nytt elavtal – det måste du teckna separat för din nya adress.
Så här gör du en flyttanmälan i MinHerrfors-tjänsten:
-
Logga in i MinHerrfors-tjänsten.
-
Klicka på "Flyttar ut"-knappen på Sammandragssidan.
-
Välj försäljningsavtal.
Klicka på "Visa" vid den förbrukningsplats du vill flytta ut från. -
Påbörja flyttanmälan.
Klicka på "Flytta ut"-knappen. -
Fyll i flyttuppgifterna.
Ange ditt utflyttningsdatum och din nya postadress.
Vi behöver din nya adress för att kunna skicka slutfakturan för det avslutade avtalet.
Slutfakturan levereras som vanligt via e-post eller e-faktura om du har valt någon av dessa som leveransmetod. -
Granska och bekräfta uppgifterna.
Kontrollera att allt stämmer och bekräfta flyttanmälan.
Observera:
- Detta är endast en utflytt från din nuvarande adress.
- Om du vill teckna ett nytt elavtal för din nya adress kan du göra det via "Ingå avtal"-länken i bekräftelsen.
Förbrukningsuppgifter
Så här granskar du dina förbrukningsuppgifter i MyHerrfors-tjänsten:
1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.
Du kommer till dina förbrukningsuppgifter direkt från ingångssidan eller via fliken "Förbrukning" i den övre menyn.
2. Välj förbrukningsställe.
Om du har flera förbrukningsställen kan du välja rätt plats i rullgardinsmenyn till höger.
3. Välj tidsperiod.
Vid datumet hittar du en rullgardinsmeny där du kan välja vilken tidsperiod du vill granska, till exempel föregående månad eller föregående år.
4. Jämför och analysera dina uppgifter.
Du kan jämföra din nuvarande förbrukning med tidigare perioder, se historiska spotpriser och även få information om temperaturer.
5. Visa förbrukningen i tabellform.
Det går också att visa dina förbrukningsuppgifter i en tydlig tabellvy.
6. Om du har mikroproduktion:
Under fliken för produktionsuppgifter kan du se hur mycket överskottsel som har överförts från ditt förbrukningsställe till nätet.
Företagskunder
I MinHerrfors-tjänsten kan du enkelt granska alla företagets uppgifter på ett och samma ställe.
För att ge åtkomst behöver vi först befullmäktiga företagets anställda, eftersom inloggning sker med mobilt bank-ID eller nätbankskoder.
Så här får du tillgång till företagets uppgifter i MinHerrfors-tjänsten
Skicka ett mejl till vår kundtjänst på info@herrfors.fi.
I mejlet behöver du ange:
- Företagets namn och organisationsnummer, eller de objekt/aktiebolag du är disponent för.
- Ange även personuppgifter för den som ska få åtkomst:
- namn
- personbeteckning
- Mobilnummer
Kom ihåg att meddela oss om du senare vill avsluta befullmäktigandet.
Vad kan företagskunder göra i MinHerrfors?
I MinHerrfors kan du som företagskund bland annat:
-
granska el- och fjärrvärmeförbrukning
-
se fakturor och betalningar
-
granska information och avtal för förbrukningsställen
-
byta avtalsprodukt, teckna ett nytt avtal för en ny adress eller avsluta ett avtal
Vanliga problem och lösningar
Jag kan inte godkänna det nya avtalet eller bytet av försäljningsprodukt.
Jag kan inte godkänna ett nytt avtal eller byte av försäljningsprodukt i MinHerrfors-tjänsten
-
Kontrollera slutdatumet för ditt nuvarande avtal.
Att det inte går att teckna ett nytt avtal kan bero på att du har ett tidsbundet avtal i kraft för användningsstället.
-
Kontrollera att alla uppgifter är sparade enligt Datahubs valideringsregler.
Vad är Datahub? https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/datahub/
I Datahub finns flera valideringsregler som gäller adresser. Om adressen är sparad i strid med valideringsreglerna går det inte att teckna ett avtal.
Husnummer
-
Får inte innehålla mellanslag
-
Får inte innehålla andra specialtecken än punkt (.), bindestreck (-) och snedstreck (/)
-
Får inte endast bestå av specialtecken
Trappa
-
Får inte innehålla mellanslag
-
Ordet ”asunto” (svenska ”bostad”) ska skrivas på följande sätt: ”as”, ”as.”, ”bst” eller ”bst.” Dessa får inte skrivas med versaler
-
Om trappbeteckningen är en enda bokstav ska den skrivas med versal (t.ex. ”A”)
Lägenhetsnummer
-
Får inte innehålla mellanslag
-
Får inte innehålla versaler
-
Får inte innehålla andra specialtecken än punkt (.), bindestreck (-) och snedstreck (/)
-
Får inte endast bestå av specialtecken
-
Trappa får inte vara tomt om lägenhetsnummer anges
Exempel:
Även telefonnumret kontrolleras i Datahub, så det är bra att se till att det är sparat korrekt.
-
Siffran efter landskoden får inte vara noll
-
Exempel: +358 40 12345678
-
Inte så här: +358 040 12345678
-
Om du väljer pappersfaktura under ”Faktureringsuppgifter” föreslår systemet automatiskt att faktureringsadressen ska vara den adress som du håller på att teckna avtal för, alltså användningsställets adress. Användningsställets adress kan vara ogiltig som faktureringsadress enligt valideringsreglerna. Till exempel en sommarstuga utan husnummer i adressen är ogiltig som faktureringsadress, eftersom husnummer är en obligatorisk uppgift. Kontrollera att du har valt rätt adress som faktureringsadress. Om du redan har en annan postadress sparad i vårt system hittar du den i rullgardinsmenyn. Du kan också lägga till en ny adress med knappen ”Lägg till en annan faktureringsadress”.
3) Kontakta vår kundtjänst om det ändå inte går att teckna avtalet, så kan vi tillsammans reda ut problemet.
Ogiltig begäran: Det går inte att säga upp försäljningsavtalet, det vill säga göra en Flyttanmälan.
Jag försöker säga upp mitt försäljningsavtal i MinHerrfors-tjänsten, men meddelandet "Ogiltig begäran" visas på skärmen.

-
Kontrollera om avtalet redan har ett slutdatum.
Om avtalet redan har ett slutdatum går det inte att godkänna en flyttanmälan. Kontrollera i avtalsuppgifterna om ett slutdatum redan finns. Avtalet kan ha avslutats till exempel för att någon annan har tecknat ett nytt avtal för anläggningen.
-
Kontrollera att den nya postadressen är korrekt ifylld.
Ett fel i adressen kan också förhindra att flytten genomförs. Adressens skrivsätt måste följa Datahubs godkända värden.
Vad är Datahub? https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/datahub/
Husnummer
-
Får inte innehålla mellanslag
-
Får inte innehålla andra specialtecken än punkt (.), bindestreck (-) och snedstreck (/)
-
Får inte endast bestå av specialtecken
Trappa
-
Får inte innehålla mellanslag
-
Ordet ”bostad” (finska: asunto) ska skrivas på följande sätt: ”as”, ”as.”, ”bst” eller ”bst.” Dessa får inte skrivas med versaler
-
Om trappbeteckningen är en enda bokstav ska den skrivas med versal (t.ex. ”A”)
Lägenhetsnummer
-
Får inte innehålla mellanslag
-
Får inte innehålla versaler
-
Får inte innehålla andra specialtecken än punkt (.), bindestreck (-) och snedstreck (/)
-
Får inte endast bestå av specialtecken
-
Trappa får inte vara tom om lägenhetsnummer anges
Exempel:
3) Kontakta vår kundbetjäning om det ändå inte går att avsluta försäljningsavtalet, så kan vi tillsammans reda ut problemet.
Glöm inte att också ladda ner vår app!

FÖR ELFÖRSÄLJNINGSKUNDER
Herrfors -appen
Herrfors-appen gör det lätt att hålla koll på din elförbrukning och dina kostnader var du än är. Appen hjälper dig att planera och automatisera din elanvändning, t.ex. att automatiskt ladda elbilen är elen är som billigast.
Du kan läsa mer om Herrfors-appens olika funktioner här.