Med den nya MinHerrfors-webbtjänsten kan du smidigt hantera dina elärenden var och när som helst.

 

Den nya tjänsten MinHerrfors erbjuder ännu mångsidigare verktyg för att hantera elförbrukning och elavtal. I tjänsten kan du uppdatera dina kontaktuppgifter, granska din förbrukningsdata, byta elavtal, teckna ett nytt avtal för en ny adress eller avsluta ditt nuvarande avtal genom att göra en flyttanmälan. Du kan också se dina fakturor och kontrollera deras betalningsstatus. 

 

Tjänsten MinHerrfors finns tillgänglig finska, svenska och engelska. 

 

Logga in MinHerrfors och sköt dina elärenden enkelt, var och när som helst. Med hjälp av tjänsten får du tillgång till all information som rör ditt kundförhållande dygnet runt. 

Så här använder du MinHerrfors-tjänsten

1) För att logga in i tjänsten skriver du in din E-postadress i fältet inloggningssidan 

 

 

 

 

2) Därefter får du en inloggningslänk till din e-post. 

 

Via "Mina uppgifter" ingångssidan kommer du till sidan "Personuppgifter", där du kan kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter. 

 

 

här uppdaterar du dina kunduppgifter i MinHerrfors-tjänsten: 

1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.

2. Klicka "Mina uppgifter"-knappen Sammandragssidan. 
 

 

 

3. Uppdatera dina inställningar. 

  • Under fliken "Mina uppgifter" kan du ändra vilket språk du vill att vi använder i vår kommunikation. 

  • Under fliken "Kontaktuppgifter" kan du ändra din e-postadress och ditt telefonnummer.

Observera att för många ändringar under en timme (av t.ex. e-postadressen) kan orsaka låsning av kunduppgifterna i Datahub.

 

 

4. Kontrollera att dina kontaktuppgifter är aktuella. 
Det är viktigt att dina uppgifter är korrekta att vi kan dig vid behov. 

Under fliken "Fakturor" ser du alla dina fakturor, summor och förfallodagar. Betalda och obetalda fakturor visas i kronologisk ordning. 

 

 här hittar du dina fakturor i MinHerrfors-tjänsten: 

 

1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.

2. Klicka  "Fakturor"-knappen  Sammandragssidan.

 

 

3. Välj faktura. 
Här ser du alla dina fakturor, både betalda och obetalda.

4. Visa fakturadetaljer. 
Klicka  "Visa"-knappen för att öppna en faktura och se mer information.


 

 

5. Ladda ner faktura eller förbrukningssammanställning. 
 Här kan du ladda ner fakturan som PDF eller hämta en sammanställning av timvisa förbrukningsuppgifter och kostnader. 

 

 

 

Du kan teckna ett nytt elavtal snabbt och enkelt direkt i MinHerrfors-tjänsten. 
Om du vill teckna ett fjärrvärme- eller mikroproduktionsavtal behöver du istället kontakta vår kundtjänst. 

 

 

 här tecknar du ett nytt elavtal i MinHerrfors-tjänsten: 

 

1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.

2. Klicka  "Avtal"-knappen  Sammandragssidan.

 

 

 

 

3. Se dina aktiva avtal. 
I denna vy ser du alla dina nuvarande avtal hos oss.

 

4. Ingå ett nytt elavtal. 
Klicka på knappen "Ingå ett nytt elavtal" uppe i högra hörnet.

 

 

 

 

5. Sök förbrukningsplats om den inte syns. 
Om förbrukningsplatsen du vill teckna ett avtal för inte visas i listan kan du söka den med hjälp av den finska adressen eller förbrukningsplatsens nummer.

 

 

 

 

6. Om du söker med adress och förbrukningsplatsen inte hittas kan du pröva lämna bort trapphus och lägenhetsnummer. Kom ihåg att söka med den finska adressen.

 

7. Följ instruktionerna. 
Fortsätt genom avtalsprocessen enligt instruktionerna i tjänsten. 

 

 

Observera: 

  • Om du tecknar ett nytt avtal för en av dina nuvarande förbrukningsplatser avslutas det gamla avtalet automatiskt. 

  • Om du däremot tecknar ett avtal för en ny förbrukningsplats (t.ex. vid flytt) och vill avsluta ditt gamla avtal, behöver du göra en flyttanmälan. Se mer under "Flyttanmälningar". 

Om du har fått ett erbjudande om ett nytt avtal kan du enkelt granska och godkänna det direkt i MinHerrfors-tjänsten. 

 

 

 här godkänner du ett erbjudande i MinHerrfors-tjänsten: 

 

1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.

2. Klicka  "Erbjudanden"-knappen  Sammandragssidan.

 

3. Granska dina erbjudanden. 
Här ser du eventuella erbjudanden om fortsättningsavtal för avtal som håller  att löpa ut.
Klicka på "Visa" för att öppna avtalet och sedan på pilen för att öppna offerten.

 



 

4. Godkänn erbjudandet. 
Om du vill godkänna ett erbjudande kan du göra det direkt via denna vy. 

När du flyttar och vill avsluta ditt elavtal behöver du göra en flyttanmälan.
Då avslutar vi ditt avtal och skickar slutfakturan till din nya adress.
Tänk på att flyttanmälan inte automatiskt ger dig ett nytt elavtal – det måste du teckna separat för din nya adress.

 

 

Så här gör du en flyttanmälan i MinHerrfors-tjänsten:

 

  1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten.

  2. Klicka på "Flyttar ut"-knappen på Sammandragssidan.




  3. Välj försäljningsavtal.
    Klicka på "Visa" vid den förbrukningsplats du vill flytta ut från.




  4. Påbörja flyttanmälan.
    Klicka på "Flytta ut"-knappen.




  5. Fyll i flyttuppgifterna.
    Ange ditt utflyttningsdatum och din nya postadress.
    Vi behöver din nya adress för att kunna skicka slutfakturan för det avslutade avtalet.
    Slutfakturan levereras som vanligt via e-post eller e-faktura om du har valt någon av dessa som leveransmetod.





  6. Granska och bekräfta uppgifterna.
    Kontrollera att allt stämmer och bekräfta flyttanmälan.


Observera:

  • Detta är endast en utflytt från din nuvarande adress.
  • Om du vill teckna ett nytt elavtal för din nya adress kan du göra det via "Ingå avtal"-länken i bekräftelsen.

 

 här granskar du dina förbrukningsuppgifter i MyHerrfors-tjänsten: 

 

1. Logga in i MinHerrfors-tjänsten. 
Du kommer till dina förbrukningsuppgifter direkt från ingångssidan eller via fliken "Förbrukning" i den övre menyn.

2. Välj förbrukningsställe. 
Om du har flera förbrukningsställen kan du välja rätt plats i rullgardinsmenyn till höger.

3. Välj tidsperiod. 
Vid datumet hittar du en rullgardinsmeny där du kan välja vilken tidsperiod du vill granska, till exempel föregående månad eller föregående år.

4. Jämför och analysera dina uppgifter. 
Du kan jämföra din nuvarande förbrukning med tidigare perioder, se historiska spotpriser och även  information om temperaturer.

5. Visa förbrukningen i tabellform. 
Det går också att visa dina förbrukningsuppgifter i en tydlig tabellvy.

6. Om du har mikroproduktion: 
Under fliken för produktionsuppgifter kan du se hur mycket överskottsel som har överförts från ditt förbrukningsställe till nätet. 

I MinHerrfors-tjänsten kan du enkelt granska alla företagets uppgifter ett och samma ställe. 
För att ge åtkomst behöver vi först befullmäktiga företagets anställda, eftersom inloggning sker med mobilt bank-ID eller nätbankskoder. 

 

 

här får du tillgång till företagets uppgifter i MinHerrfors-tjänsten 

Skicka ett mejl till vår kundtjänst info@herrfors.fi. 
 

 I mejlet behöver du ange: 

  1.  Företagets namn och organisationsnummer, eller de objekt/aktiebolag du är disponent för.

  2. Ange även personuppgifter för den som ska åtkomst:
    •  namn
    • personbeteckning
    • Mobilnummer 

 

Kom ihåg att meddela oss om du senare vill avsluta befullmäktigandet. 

 

 

Vad kan företagskunder göra i MinHerrfors? 

 

MinHerrfors kan du som företagskund bland annat: 

  • granska el- och fjärrvärmeförbrukning 

  • se fakturor och betalningar 

  • granska information och avtal för förbrukningsställen 

  • byta avtalsprodukt, teckna ett nytt avtal för en ny adress eller avsluta ett avtal 

Glöm inte att också ladda ner våra appar!

FÖR ELFÖRSÄLJNINGSKUNDER

 

Herrfors -appen

 

Herrfors-appen gör det lätt att hålla koll på din elförbrukning och dina kostnader var du än är. Appen hjälper dig att planera och automatisera din elanvändning, t.ex. att automatiskt ladda elbilen är elen är som billigast.

Du kan läsa mer om Herrfors-appens olika funktioner här.

 

 

  

 

 

FÖR NÄT- OCH FJÄRRVÄRMEKUNDER

 

Herrfors 24/7 -appen

 

Herrfors 24/7-appen hjälper dig som är vår nät- eller fjärrvärmekund att följa din el- och fjärrvärmeförbrukning i realtid. Du kan enkelt se din aktuella och historiska förbrukning – och du som har mikroproduktion kan även följa med din producerade el.