Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Hoppa till innehåll

Fredagen den 26.9 har vår kundbetjäning undantagsvis öppet kl. 12.30-15.00

Är du fast med ett elavtal på grund av att du lurats av en telefonförsäljare?

Är du fast med ett elavtal på grund av att du lurats av en telefonförsäljare?

Är du fast med ett elavtal på grund av att du lurats av en telefonförsäljare? På vår senaste kundtidning (Katternö 01/2020) har vi delat våra bästa tips för att reda ut situationen. 

1. Gör alltid en skriftlig reklamation direkt till försäljaren (helst via e-post) så att du har svart på vitt om vad som blivit reklamerat. Datera reklamationen. 

2. Gör reklamationen så fort som möjligt, dock senast 14 dagar efter telefonsamtalet. Förklara att du med denna reklamation vill upphäva eventuella avtal som uppstått mot din vilja. Kräv även skriftligt svar/bekräftelse av försäljaren att avtalet är upphävt. Fråga även efter en kopia på hela telefonsamtalet av försäljaren.

3. Ge aldrig ut personsignum åt telefonförsäljare. Det blir då svårare för försäljaren att identifiera dig som kund och göra någon form av avtal med dig.

4. Om du inte lyckas komma överens med försäljaren, kontakta konsumentskyddsombudsmannen, som i sin tur kan hjälpa dig vidare med processen.

5. Kontakta din egen elförsäljare, för att försäkra dig om att nuvarande elavtal fortsätter utan avbrott.