Aktuellt Herrfors har Finlands nöjdaste elkunder
24.11.2022
Nyhet

Herrfors har Finlands nöjdaste elkunder

När det gäller nöjda elkunder är Herrfors på topp. Herrfors placerade sig på första plats i den nationella undersökningen där EPSI Rating frågat 3500 finländska elkunder vad de tycker om sina elbolag. En fantastisk seger år 2022, året då missnöjet bland privatkunder är rekordstort.


Herrfors fick en tidig julklapp i november då EPSI Rating presenterade resultatet av sin nationella kundnöjdhetsundersökning inom elbranschen. Herrfors visade sig ha den allra högsta kundnöjdheten bland privatkunder. Med 79,8 indexpoäng tog Herrfors en överlägsen seger, andraplatsen knep Vattenfall med över 71,2 indexpoäng. Medeltalet för hela branschen är 65,5 indexpoäng.


På prispallen – fjärde året i rad

Det här är fjärde året som Herrfors deltar i kundnöjdhetsundersökningen och företaget har lyckats placera sig på topp 3-listan varje år. Herrfors resultat år 2022 var det bästa någonsin bland alla deltagare, inget annat företag har lyckats nå lika höga poäng. I sitt pressmeddelande konstaterar EPSI Rating att Herrfors sticker ut, inte bara för att företaget håller sig rejält över medeltalet utan också för att företaget presterar bra på flera olika delområden.


EPSI Rating har undersökt elbolagens kundnöjdhet och lojalitet varje år sedan 2005. I resultatet framgår också vilka faktorer som är avgörande för att skapa nöjda och lojala kunder. Studien består av en rad kategorier, däribland bolagens image, kundernas förväntningar, produkt- och servicekvalitet samt valuta för pengarna. Resultaten redovisas på ett index från 0 till 100, där allt över 75 indexpoäng räknas som mycket bra.


"Vår personal är orsaken till det goda resultatet. Vi är ett litet elbolag med stor vilja att göra gott och rätt för att hjälpa våra kunder. Personalen är kunnig och strävar alltid efter att göra sitt bästa. Vi vill också tacka våra kunder, utan er skulle vi inte göra det här, och utan er respons skulle vi inte ha en lika tydlig bild av vart vi är på väg", säger Katri Lehtola som är team leader för kundbetjäningen.


Många elkunder i landet är missnöjda

Resultatet av undersökningen visar att kundnöjdheten bland privatkunder har dalat rejält sedan år 2021, och nu är missnöjet större än någonsin. Årets medeltal på 65,5 indexpoäng bland privatkunder har bara noterats en gång tidigare, år 2006.


Intervjuerna för årets undersökning genomfördes under perioden 13.10–7.11.2022. Drygt 3500 elkunder deltog i undersökning, här är de frågor som de svarat på:

  1. Tänk på alla erfarenheter du har av ditt elbolag. Hur nöjd är du?
  2. I vilken mån lyckas ditt elbolag uppfylla alla dina förväntningar?
  3. Föreställ dig ett elbolag som är perfekt på alla vis – hur nära eller långt ifrån perfekt är ditt elbolag?

Läge att satsa på kundservice

Energikrisen och de utmaningar som den orsakar svider rejält i finländarnas plånbok. Det får elkunder att engagera sig i sin elförbrukning och då uppstår frågor som de förväntar sig att elbolaget gärna svarar på. Det här konstaterar EPSI Rating i sitt pressmeddelande och poängterar att kundkontakten är mycket viktig i dessa tider. De elbolag som nu lyckas överträffa kundens förväntningar när det gäller att lyssna och hitta en passande lösning för kunden, har goda möjligheter att skapa lojalitet och långsiktiga kundrelationer.

Aiheeseen liittyviä uutisia

Nyhet

Sponsorering för din förening, organisation eller ditt evenemang?

Läs mer
Nyhet

Vi förnyar elmätarna i Jakobstad med omnejd

Läs mer