Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Siirry sisältöön

Perjantaina 31.10. asiakaspalvelumme on poikkeuksellisesti suljettu koulutuksen takia.

Kuuntelemisen taito on paras ominaisuus

Myyntipäällikkö Jaana Gäddnäs on viettänyt talossa 27 vuotta, joten hän tietää tarkkaan, mitä asiakkaat haluavat, ja mitä he tarvitsevat.

Myyntipäällikkö Jaana Gäddnäs on viettänyt talossa 27 vuotta, joten hän tietää tarkkaan, mitä asiakkaat haluavat. Ja mitä he tarvitsevat.

Jaana Gäddnäs on torstaina toimistolla. Hän käyttää tilaisuuden hyväkseen vaihtaakseen ideoita kollegoiden kanssa ja kuullakseen, mitä talossa tapahtuu. Jaana nimittäin työskentelee etänä 2–3 päivää viikossa, mutta asiakkaat eivät sitä huomaa.

 “Puhelin on tärkein työkaluni. Myynti siirtyy yhä enemmän sähköpostiin ja digitaalisiin kanaviimme, mutta mikään ei voita puhelinsoittoa.”

Jaana on pienasiakkaiden myynti-päällikkö, mikä tarkoittaa pääasiassa yksityisasiakkaita ja pienempiä yrityksiä. Hän vastaa kysymyksiin, tarjoaa erilaisia ratkaisuja ja kertoo uutuuksista. Ja tietenkin myy.

Monet yhteyttä ottavista ovat paikallisia ja heillä on pitkä asiakassuhde Herrforsiin, mutta Jaana keskustelee viikoittain myös uusien asiakkaiden kanssa eri puolilta maata.

Asiakkaiden tarpeet muuttuvat

”Nykypäivän asiakkaat ovat yleisesti ottaen tietoisempia kuin silloin, kun aloitin. Kaikki eivät kuitenkaan ole perehtyneitä tai edes kiinnostuneita, vaikka meillä on nykyisin käytettävissä valtavasti tietoa. Silloin minun täytyy osata selittää, mitä eri tuotteet tarkoittavat sekä teknisesti että hinnan kannalta.”

Toisin sanoen myyjän täytyy pysyä ajan tasalla alan kehityksestä. Juuri tämä on yksi niistä asioista, jotka motivoivat Jaana Gäddnäsiä:

”Vaikka olen ollut täällä töissä pitkään, opin edelleen uusia asioita. Nopea tekninen kehitys pitää huolen siitä, ettei työ koskaan käy tylsäksi tai yksitoikkoiseksi.”

Jaana Gäddnäs aloitti työuransa pankkialalla ennen kuin haki ja sai avoinna olleen myyjän paikan sähköyhtiössä.

”Tapaan sanoa, että töihin pitää olla hauska tulla joka päivä, muuten on väärässä paikassa.”

Tällä hetkellä Jaana odottaa innolla pääsevänsä myymään uusia tuotteita, jotka lanseerataan syksyllä. Talven lähestyessä kysymykset spot-hinnoista ja kulutuksesta nousevat monen mieleen.

Millainen on hyvä myyjä?

“Olen vuosien varrella oppinut, miten tärkeää on kuunnella. Monet ehkä luulevat, että myyjä vain puhuu, mutta kaikkein tärkeintä on kuunnella asiakasta. Selvittää, mitä hän etsii ja tarvitsee.”

Vaikka puhelinkontakti on tärkeässä asemassa, Jaana viihtyy kaikkein parhaiten asiakkaiden parissa paikan päällä. Kun Herrfors suunnittelee asiakastilaisuuksia, järjestää avoimien ovien päiviä tai osallistuu eri tapahtumiin, on Jaana ensimmäisenä vapaaehtoisten jonossa.

”Pidän siitä, että saan kohdata asiakkaitani kasvokkain. Etenkin niitä, joiden kanssa olen ollut tekemisissä jo vuosien ajan.”

Uusimmat artikkelit Katternö-lehdestä