Ajankohtaista Pitkien sähkökatkojen korvaukset
21.9.2020

Pitkien sähkökatkojen korvaukset

 

 

Aila-myrsky katkoi sähköjä monin paikoin verkkoalueillamme. Hyvitämme yli 12 tunnin pituisen sähkökatkon korvauksen automaattisesti eikä sinun tarvitse tehdä asian eteen mitään. Tiedon sähkökatkon kestosta saamme suoraan järjestelmistämme. 

Sähkömarkkinalain mukaan sähkönkäyttäjällä on oikeus saada vakiokorvausta, kun hän on ollut yhtäjaksoisesti ilman sähköä vähintään 12 tuntia. Vakiokorvauksen suuruus riippuu käyttäjän vuotuisesta verkkopalvelumaksusta ja keskeytyksen yhtäjaksoisesta pituudesta.


Korvauksen keskeytysaika alkaa siitä, kun vika on tullut sähköyhtiön tietoon ja päättyy kun vika on saatu korjatuksi. Jos vian korjausmiehistön turvallisuus on vaarassa, keskeytysajan laskenta aloitetaan vasta silloin kun korjaus maastossa voidaan turvallisesti aloittaa. Lisäksi keskeytysajan laskenta alkaa alusta, jos sähköt ovat olleet välillä päällä vähintään kahden tunnin ajan. Jos sähköntoimituksen keskeytys johtuu kanta- tai alueverkon viasta, ei verkkoyhtiö ole velvollinen maksamaan vakiokorvausta asiakkailleen.


Vakiokorvauksen määrä on käyttäjän vuotuisesta verkkopalvelumaksusta:

  • 10 % kun katkos kestänyt vähintään 12 tuntia, mutta vähemmän kuin 24 tuntia
  • 25 % kun katkos kestänyt vähintään 24 tuntia, mutta vähemmän kuin 72 tuntia
  • 50 % kun katkos kestänyt vähintään 72 tuntia, mutta vähemmän kuin 120 tuntia
  • 100 % kun katkos kestänyt vähintään 120 tuntia, mutta vähemmän kuin 192 tuntia
  • 150 % kun katkos kestänyt vähintään 192 tuntia, mutta vähemmän kuin 288 tuntia
  • 200 % kun katkos kestänyt vähintään 288 tuntia

 

Käyttäjälle verkkopalvelun keskeytymisen takia kalenterivuoden aikana maksettavien vakiokorvausten määrä on enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2000 euroa. 1.1.2018 lähtien on yksittäisen verkkopalvelun keskeytyksen osalta maksettavan vakiokorvauksen enimmäismäärä 2000 euroa.

 

Näemme suoraan valvontajärjestelmistämme vakiokorvauksiin oikeutetut asiakkaat. Vakiokorvauksen saamiseksi asiakkaan ei siis tarvitse erikseen olla yhteydessä sähköyhtiöön. Sähkömarkkinalain mukaan sähköyhtiöllä on puoli vuotta aikaa vakiokorvauksen maksuun. Vakiokorvauksiin sisältyvät myös esimerkiksi pakastimien sisällöt.

 

Voit hakea välitöntä korvausta vakuutusyhtiöltäsi. Tarkista ensi sijassa omalta vakuutusyhtiöltäsi, kattavatko vakuutuksesi vahingot.

Jos vakuutusyhtiösi vaatii todistuksen sähkökatkoksen pituudesta (ajankohdat), voit lähettää sähköpostia osoitteeseen herrfors@katterno.fi. Lähetämme todistuksen mahdollisimman pian sähköverkon myrskyvahinkojen korjaamisen jälkeen. Myrsky on aiheuttanut epätavallisen määrän niin sanottuja nollavirheitä, jotka tässä tapauksessa lukeutuvat force majeure -tilanteiksi, ja vakuutusyhtiön on korvattava ne.


Asiakkaat, joita tämä vakiokorvaus koskee saavat pian samat tiedot myös kirjeitse.

Aiheeseen liittyviä uutisia

Sähköverkko

Herrfors Nät-Verkon kehittämissuunnitelman julkisen kuulemisen tulokset on julkaistu

Lue lisää
Sähköverkko

Suunnittelemme tulevaisuuden sähköverkkoa - Tutustu Herrfors Nät-Verkon kehittämissuunnitelmaan ja anna palautetta!

Lue lisää
Sähköverkko

Häiriö sähkönjakeluverkossamme perjantaina 19.4.2024

Lue lisää